بیمارستان هوشمند چیست؟ مزایای بیمارستان هوشمند

بیمارستان هوشمند

بیمارستان هوشمند

قبل از آنکه در مورد بیمارستان هوشمند و یا به عبارتی هوشمندسازی بیمارستان صحبت کنیم بهتر است نگاهی به تعریف ساختمان هوشمند داشته باشیم، زیرا بیمارستان هوشمند دارای اجزای متنوعی است که یکی از آنها، در قالب ساختمان هوشمند مطرح می شود.

  • ساختمان هوشمند چيست؟

به طور كلي ساختمان هوشمند، ساختماني است كه مجهز به يک زيرساخت ارتباطاتي قوي بوده كه مي تواند به صورت مستمر نسبت به وضعيت هاي متغير محیط عكس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و در واقع بخشی از خانه هوشمند می باشد.  همچنین به كاربران این اجازه را مي دهد كه از منابع موجود به صورت موثرتري استفاده نمايند و امنیت و آرامش آنها را افزایش دهد.

درحال حاضر اكثر سازمانها به صرفه جويي در مصرف انرژي و بهینه سازي آن و كاهش هزينهاي سرویس و نگهداری و در نتيجه هر چه بهتر كردن محیط هاي كاري و زندگی خود روي آورده اند. همچنین مي توانند تعاريف صنعت هوشمند از مزایاي مانند نیاز به امنیت و در دسترس بودن اطلاعات در زمان حقيقي بهره مند شوند تا جايي كه اثر این تغييرات حتي در شركتها و سازمانهاي بسيار كوچك نیز به چشم مي خورد. به عبارتي یک ساختمان هوشمند ساختماني است كه در بردارنده محیطي پویا و مقرون به صرفه، بوسيله يكپارچه كردن چهار عنصر اصلي يعني سیستم، ساختار، سرويس، مدیریت ایجاد رابطه ميان آنها مي باشد كه امكانات خود را از طریق سیستم هاي كنترلي هوشمند ارائه مي­نمايد. این سیستم ها عبارتند از:

 

  • سامانه های تهویه مطبوع
  • سامانه روشنایی
  • سامانه مانیتورینگ مصرف برق
  • سامانه پارکینگ هوشمند
  • سامانه دوربین مدار بسته
  • سامانه کنترل دسترسی
  • سامانه اعلام حریق

در ادامه به توضیحات کامل تر پیرامون بیمارستان هوشمند می پردازیم.

 

بیمارستان هوشمند چیست؟

بیمارستان هوشمند بیمارستانی است که برپایه فرآیندهای بهینه و خودکار عمل می کند و بر پایه فناوری ICT برای اتصال تجهیزات به هم بنا شده است، که با بهره گیری اختصاصی از IoMT (Internet of Medical Thing)، با عرضه قابلیت های جدید سبب ارتقای بهره وری منابع بیمارستانی و سامانه های مراقبت پزشکی می گردد.

 

 

بیمارستان هوشمند

  • بيمارستان هوشمند در يک نگاه

هوشمند سازی یک واحد درمانی و یا در سطحی بالاتر بیمارستان هوشمند، فرآیندی است که علاوه بر موضوعات فوق، شامل تغییر فرآیندهای دیگر و نیز طراحی و تعبیه زیرساخت های خاص دیگر می شود. بیمارستان هوشمند خود بخشی از زیست بوم (اکو سیستم) دیگر است که شهر هوشمند نام دارد. زمانی یک بیمارستان می تواند به معنای استاندارد هوشمند شود که سایر اجزای آن نیز در سازوکاری هوشمندانه و دیجیتالی طراحی و پایه ریزی شده باشند و در واقع از تجهیزات خانه هوشمند استفاده نماید.

هوشمندسازی بیمارستان

هوشمندسازی بیمارستان

هوشمندسازی بیمارستان

براي هوشمندسازی بیمارستان ميتوان دلايل متعددي را برشمرد که جمع بندي آنها را مي توان در چهار دليل  زير خلاصه نمود:

  • مديران مراقبت هاي بهداشتي مي خواهند با ارائه درجه بالاتري از خدمات به ساکنان، تمايز و مزيت رقابتي ايجاد کنند. ساختمان‌هاي بيمارستان هوشمند زيرساخت‌هاي مورد نياز براي توسعه خدماتي را فراهم مي‌کنند تا بتوانند ايمني و آسايش کارکنان، بيماران و بازديدکنندگان را تا حد زيادي افزايش دهند، مانند هدايت مراجعين، کاهش زمان خدمت رساني به بيمار و افزايش سطح مراقبت هاي پزشکي با برنامه ريزي هوشمند تجهيزات درماني.
  • مالکان بيمارستان های هوشمند به دنبال بهينه سازي بهره وري عملياتي هستند. بيمارستان‌ هوشمند سطح جديدي از ايجاد فرآيندها و داده‌هاي عملياتي را از طريق نظارت پيشرفته به دست مي‌آورند که به کارشناسان پزشکي، مهندسين مراقبت‌هاي بهداشتي، تکنسين‌ها و پرسنل تأسيسات اين امکان را مي‌دهد تا در حوزه‌هاي وظايف فردي خود بازده قابل‌توجهي ايجاد کنند. کاهش هزينه هاي سربار، مديريت پذيري هزينه هاي خريد از اين دست موارد مي تواند باشد.
  • بیمارستان هوشمند همچنين انعطاف‌پذيري و مقياس‌پذيري زيرساخت‌هاي اصلي را بهبود مي‌بخشند، که در اصل به سرمايه‌گذاري‌هاي فناوري زيرساخت‌هاي آينده کمک مي‌کند و مي تواند بخشي از يک زيست بوم هوشمند شهري باشد.
  • سيستم‌هاي زيرساخت در بیمارستان هوشمند امکان کنترل دقيق دما، رطوبت، تهويه و کنترل روشنايي را فراهم مي‌کنند، که بيمارستان را قادر مي‌سازد تا به اهداف صرفه‌جويي انرژي و پايداري خود دست يابد.

هوشمندسازی بیمارستان

با مزایای خانه هوشمند آشنا شوید.

هوشمند سازی بيمارستان را مي توان در سه جزء ذيل مورد توجه قرار داد:

  • بیمارستان هوشمند مواردي همچون کنترل هوشمند روشنايي و سامانه هاي سرمايشي/ گرمايشي، مديريت تردد مراجعين، مديريت پارکينگ، مصرف بهينه انرژي، سامانه هاي هوشمند صوتي، اعلام وضعيت آلودگي فضاي محيط واحد، ….
  • خدمات کلان داده و هوش مصنوعي در پزشکي (AI-Led Healthcare) با بهره گيري از نرم افزار مديريت سيستم بيمارستاني (HIS) در مواردي همانند طراحي سامانه هاي حوزه تشخيص بيماري با استفاده از سرويس هاي هوش مصنوعي، طراحي سامانه هاي حوزه درماني با استفاده از سرويس هاي هوش مصنوعي، طراحي سامانه هاي حوزه پزشکي دقيق مبتني بر ژنتيک و DNA با استفاده از سرويس هاي هوش مصنوعي، طراحي ربات هاي دستيار پزشکي و طراحي ربات هاي جراحي و کنترل از راه دور، … .
  • خدمات اينترنت اشيا پزشکي يا IoMT (Internet of Medical Things) همانند طراحي سامانه هاي مراقبت از راه دور بيماران (Remote Care System)، سامانه هاي مراقبت در خانه متصل (Home Care System)، طراحي سامانه هاي مکان يابي افراد و خدمات مکان محور (RTLS, Location Based Services)، طراحي سامانه هاي رديابي و مکان يابي تجهيزات بيمارستاني (Asset Tracking)، طراحي سامانه هوشمند احضار پرستار و تيم درماني می باشد.

الزامات بیمارستان هوشمند

هوشمندسازی ساختمان برای مدیریت کلیه زیرسیستم های تاسیساتی و تجهیزات مشمول یک بیمارستان هوشمند قابلیت اجرا دارد. با اتصال یکپارچه این زیرسیستم ها علاوه بر امکان مدیریت یکپارچه مکانیزه با هدف افزایش بهره وری عملیاتی و دسترس پذیری، موضوعاتی مانند افزایش بهره وری انرژی را نیز شامل می شود. خدمات هوشمندسازی  بیمارستان دامنه وسیعی از کاربردها را شامل می شود و در صورت یکپارچگی شبکه تبادل اطلاعاتی و ذخیره داده ها، می تواند رابطه تعاملی مناسبی را مابین اجزاء ایجاد نماید و به علاوه داشبوردهای مدیریتی مناسبی در بیمارستان هوشمند برای نمایش وضعیت بهره گیری از منابع و هدایت صحیح آنها در اختیار سازمان قرار دهد.

تجهیزات بیمارستان هوشمند

ساختمان یک بیمارستان هوشمند می تواند از بخش های زیر تهیه شود:

  1. طراحی سامانه هوشمند روشنایی: این سامانه برای مدیریت روشنایی بخش های مختلف بیمارستان هوشمند استفاده می شود. با بهره ­گیری از حسگرها و کلیدهای هوشمند مختلف، به همراه سامانه متصل تحت شبکه امکان پیاده سازی این سامانه ایجاد خواهد شد. کنترل هوشمند روشنایی خصوصاً در بخش های اداری واحد می تواند با هدفمند نمودن زمان استفاده از آنها، علاوه بر کاهش استهلاک در کاهش مصرف انرژی نیز کاملاً موثر باشد. به علاوه هدایت در مسیرهای اضطراری بیمارستان برای بیماران و کارکنان از سایر امکاناتی است که با بهره گیری از سامانه هوشمند روشنایی می توان به آن رسید.
  2. طراحی سامانه هوشمند کنترل پرده، پنجره و درب: این سامانه برای افزایش بهره وری انرژی و نیز سطح رفاهی بیماران بستری و کارکنان در هوشمندسازی بیمارستان پیشنهاد می شود. بهره گیری از حسگرهای مختلف در سامانه، این قابلیت را ایجاد می­کند که باز و بسته شدن پرده ها به صورت خودکار نیز انجام شود و این موضوع در اتاق های بیماران به افزایش سطح کیفی محیط کمک می نماید و این موارد از مزایای بیمارستان هوشمند است.
  3. طراحی سامانه هوشمند تهویه مطبوع و تصفیه هوا: سامانه های هوشمند تهویه مطبوع نه تنها به متناسب سازی سرمایش و گرمایش می توانند بپردازند، بلکه برای کاهش حجم آلودگی ها بیمارستانی معلق در هوای آن نیز می تواند به طور موثری استفاده شود. با نصب و استفاده از حسگرهای متعدد و تخصصی در بیمارستان، و بهره گیری از نرم افزار مدیریت مربوطه و نیز انجام تنظیمات توسط کارکنان مربوطه در واحد، این سامانه ها در بیمارستان هوشمند می توانند به طور خودکار عمل کرده و رضایت عمومی در واحد درمانی را افزایش دهند.
  4. طراحی سامانه هوشمند طراحی تخت هوشمند و زیر سامانه های جانبی: تخت های هوشمند ابزاری هستند که از یک سو به بالا بردن کارایی پرسنل پزشکی و از سوی دیگر به تسهیل در رفت و آمد بیمار در بیمارستان هوشمند کمک می کند، به گونه ای که امروزه به یکی از مهمترین عناصر و امکانات پزشکی در اتاق های بیماران مبدل شده است. شرکت‌های هوشمندسازی  تلاش کرده‌اند تا فناوری‌های روز را با نیازهای بخش پزشکی ترکیب کنند و تخت‌هایی را طراحی کرده‌اند که مطابق با کاربردهای نوآورانه طراحی شده‌اند تا بیمار مراقبت‌های دقیق‌تری را دریافت کند. تخت‌های هوشمند در بیمارستان هوشمند در حال تبدیل شدن به استاندارد طلایی برای درمان هستند. در بخش مراقبت های ویژه  بیمارستان عمومی از حدود ۱۰ تخت از ۲۴ تخت در این مرکز به عنوان “تخت های هوشمند” در نظر گرفته می شوند که می توانند هر چیزی از وزن بیمار گرفته تا پنومونی و پیشگیری از زخم بستر را ردیابی کنند. این تجهیزات با وجود حسگرهای مختلفی که برروی آنها متصل است، قادر به ارسال اطلاعات مفید و حیاتی برای سامانه های مانیتورینگ پرستاران و مراقبت های پزشکی می باشد و قادر است تا کارآیی رویه های درمانی را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهد. در نتیجه تخت هوشمند یکی از الزامات بیمارستان هوشمند می باشد.
  5. البته اطلاعات این تخت ها باید در ارتباط با سایر اجزای بیمارستان هوشمند و در بستر یکپارچه تبادل اطلاعات ارسال شود و در سامانه نرم افزاری بیمارستان هوشمند پردازش شود.تخت هوشمند می‌تواند وضعیت بیمار را از طریق تراشه‌های حسگر که برای نظارت بر تنفس، نبض و دمای بیمار کار می‌کنند، بررسی کند، و  این اطلاعات را از طریق شبکه (داخلی/ اینترنت) به اطلاع پزشک ناظر برساند و یا در نمایشگرهای اتاق نظارت نشان دهد.  این دستگاه همچنین می‌تواند داده‌های سلامت بیمار را بدون خطا در زمان های اضطرار نمایان نماید، مواردی مانند قرار گرفتن در معرض سکته ناگهانی یا حمله قلبی، که باعث صرفه‌جویی در سرعت مداخله مستقیم پزشک برای بیمار می‌شود. پزشک از طریق کامپیوتر خود حتی در موارد شدیدی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی می تواند از کوچکترین جزئیات مطلع شود و این از مزیت های بیمارستان هوشمند است. در بیمارستان هوشمند به هر تخت یک نمایشگر متصل است که تمام هشدارها و وضعیت پزشکی بیمار مقیم را نمایش می دهد، به طوری که علائم هشدار و نشانگرهای وضعیت پزشکی برای هر بیمار بر روی صفحه نمایش داده می شود و به کارکنان مراقبت های پزشکی اجازه می دهد وضعیت بیمار را از راه دور نظارت کنند. تخت‌های بیمارستان هوشمند دارای ویژگی‌های نوآورانه‌ای هستند زیرا می‌توانند تعیین کنند که آیا تخت شلوغ است یا بیمار در تلاش برای بلند شدن است. همچنین ممکن است خود را تنظیم کند تا از موقعیت و حمایت مناسب بیمار اطمینان حاصل کند. حسگرهایی در زیر تشک‌های تخت وجود دارد که می‌تواند سلامت بیماران را کنترل کند و همچنین دستگاه‌های بی‌سیم مانند مانیتورهای پوشیدنی قلب. همچنین تخت‌های بیمارستان هوشمند  می‌توانند خروجی بیمار را از زنگ هشدار تشخیص دهند، زیرا یک بالشتک فشاری روی بازوهای تخت قرار می‌گیرد تا زمانی که بیمار از تخت بیرون می‌آید هشدار دهد. و به سرعت کادر پرستاری پس از به صدا درآمدن زنگ از روی تخت متوجه این حرکت می شوند.
    1. طراحی سامانه هوشمند اعلام و اطفا حریق
    2. طراحی سامانه هوشمند آبیاری فضای سبز
    3. طراحی سامانه هوشمند نظارت، کنترل و مدیریت دفع پسماندهای بیمارستانی
    4. طراحی اتاق های VIP شامل مواردی همچون:
      • کنترل روشنایی. برای هر اتاق برای کنترل نور از طریق رله / دیمر با استفاده از پروتکل های بی سیم یا KNX فراهم ایجاد و با استفاده از پنل دیواری LCD، صفحه کلید و دستگاه های تلفن همراه امکان ایجاد سناریوهای نورپردازی برای کاربر فراهم شده است. اطلاعات در مورد عملکرد سیستم روشنایی به یک مرکز کنترل مرکزی منتقل می شود. امکان کنترل نور از اتاق کنترل نیز وجود دارد.
      • کنترل دما: کنترل شرایط دمای اتاق و حفظ دمای هوای مشخص شده ایجاد می شود. سیستم کنترل شرایط دمایی، عملکرد دستگاه های تهویه مطبوع محلی، گرمایش از کف و کنوکتورهای گرمایشی را تنظیم می کند.
      • ایمنی. ادغام سیستم های راحتی با سیستم های امنیتی پیش بینی شده است. در یک سیگنال از سیستم ACS، سیگنالی در مورد حضور افراد دریافت می شود. در هوشمندسازی بیمارستان بسته به اینکه چه کسی در بخش باشد، بیمار یا کارکنان خدمات، آنها را خواهند داشت سطوح مختلف دسترسی به سیستم ها اگر دسترسی کامل برای بیماران فراهم شود، سپس دسترسی به زیرسیستم های خاص را می توان برای پرسنل خدمات محدود کرد.
    5. طراحی سامانه سانترال و تلفن اینترنتی (VoIP and Central)
    6. طراحی سامانه هوشمند نظارت تصویری (Surveillance system)
    7. طراحی سامانه هوشمند نمایشگرهای اطلاعاتی و تبلیغاتی (Digital Signage)
    8. طراحی سامانه هوشمند تلویزیون اینترنتی (IPTV)
    9. طراحی سامانه هوشمند مدیریت پارکینگ ها (PMS)
    10. طراحی سامانه هوشمند حمل و نقل (Transportation/Logistic Management)
    11. طراحی سامانه های تولید انرژی تجدید پذیر
    12. طراحی سامانه هوشمند اندازه گیری مصرف انرژی (آب، برق و گاز)

طبق گزارش دکتر Donna Macricci و براساس مرجع مربوطه

با آپارتمان هوشمند و اداره هوشمند فرهام بیشتر آشنا شوید.

 

 

2 نظر در “بیمارستان هوشمند چیست؟ مزایای بیمارستان هوشمند

  1. زهرا کمالی گفت:

    در ایران بیمارستان هوشمند وجود داره؟ تا چه مرحله ای بیمارستان هوشمند شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *